2.4.3.6. Sumar: Clasificarea contrastelor

|



CONTRIBUŢII LA DEZVOLTAREA IMAGOLOGIEI


Acest text face parte dintr-o lucrare teoretică mai amplă

2.4.3.6. Sumar: Clasificarea contrastelor



Aşadar, pentru a rezuma acest subcapitol dedicat conrastelor, avem următoarea clasificare a contrastelor:

1. Contrastele din artă. Acestea se împart în:

A) contraste ale artelor statice care au 3 criterii de clasificare:

i. după intensitate:

a) radicale
- clar-obscur
- complementare
- culorilor în sine

b) estompate
- întunecat-luminos
- de extensie
- stânga-dreapta (cald-rece)
- de saturaţie

ii. după distribuţie:

a) contraste cromato-valorice:
- clar-obscur
- întunecat-luminos
- de extensie

b) contraste (exclusiv) cromatice:
- culorilor în sine
- stânga-dreapta (cald-rece)
- complementare
- de saturaţie

iii. după relaţionare:

a) de sine stătătoare:
- culorilor în sine
- stânga-dreapta (cald-rece)
- de extensie
- de saturaţie
- întunecat-luminos

b) subordonate:
- clar-obscur
- complementare

B) contraste ale artelor timpului:

- contrastul de volum
- contrastul de intensitate

2. Contrastele din natură se împart în:

a) contrastele substanţei fizice:
- de temperatură
- stării de agregare
- organic-anorganic
- biologic (viu-mort, deştept-naiv, frumos-urât, etc.)

b) contrastele noţiunilor (generale):
- de greutate
- de mărime
- de formă
- de textură
- singular-plural (numeric)

c) contrastul naturii psihice (umane):
- lentoare- agitaţie (vivacitate)
- veselie şi tristeţe
- calm- agresivitate
- reverie-stare de veghe
- luciditate - delir





 

Acest text se continuă aici







0 comentarii: