Principiile artei teoretice 3. Arta ca nucleu informational

|





Fiind un fenomen eminamente psihic, opera de arta are 2 tipuri de informatie, la fel ca insusi visul teoretizat de psihanaliza clasica. Unul este „continutul manifest”, iar altul este „continutul latent”. Aceasta distinctie este una celebra. Ea a fost initiata de Freud pentru intelegerea visului. „Continutul manifest” este insusi visul asa cum ni-l amintim dimineata, iar „continutul latent” este povestea din spatele lui care se descopera in urma analizei. Continutul manifest al artei se refera efectiv la tipul de informatie observabil direct in cadrul sau. Continutul sau latent este in principal proiectat de mintea spectatorului in obiect, fara ca acest gen de informatii sa fie direct prezent in expresia sa. Continutul latent al visului nu apare efectiv in momentul in care analistul face munca de analizare; el se ala acolo de la inceput, nedezvaluit, latent. Analistul doar il dezvaluie. In aceeasi maniera, si continutul latent al operei de arta exista mai mult sau mai putin dezvaluit si descifrat. La fel ca si in cazul visului, si continutul latent al operei de arta are o (ceea ce psihanaliza numeste) „supradeterminare”, adica poseda un sens diferit de cel descoperit initial sau acceptat de artist. Dar, oricum, sensurile pe care opera de arta le trezeste pot fi multiple si diferite de la individ la individ, asa ca numarul de interpretari date poate fi nelimitat. Fiecare dintre aceste interpretari sunt autorizate de autonomia fenomenologica a raportarii personale la obiect.

Legatura intre arta si vis este una foarte stransa. Suprarealistii isi descriau visele in operele lor, pur si simplu, iar explicarea propriilor vise s-a facut nu doar in anumite curente artistice ci si chiar in intreaga cultura. Religia a fost decisiv formata in urma analizarii de tip magicist a viselor. Importanta unei astfel de substrat psihologic se va observa spre sfarsitul acestui text, atunci cand vom face diferentierea intre arta traditional-intuitiva si cea teoretica

vezi articolul ulterior

0 comentarii: