Gata sa mearga in alte parti. Curatori, cur(t)ati-ma!
Eroi moderni: argument expozitional
Eroii sant acei oameni, cu alura de zei, care reusesc, prin abilitati speciale, sa atraga simpatia multimilor si sa fie astfel foarte populari. Eroii se nasc in contexte socio-politice favorabile, isi ating apogeul, si apoi sunt invinsi de alti eroi, care le iau locul si ii fac pe cei vechi sa apuna. Dupa o perioada de uitare, vechii eroi devin legende, popularitatea lor redevenind foarte mare, uneori mai mare decat cea initiala. Din aceasta cauza, din punct de vedere psihologic, eroul este punctul de nastere al zeitatii, iar zeitatea este nucleul spiritualitatii umane.
Pe langa eroii legendari, exista eroi de conjunctura, selectati din randul oamenilor comuni, fara abilitati extraordinare, dar cu inspiratia de a lua anumite decizii cu impact major pentru comunitate. Ei sunt eroii temporari despre care paginile ziarelor vorbesc pentru o perioada de timp, si care apoi ajung sa fie uitati in totalitate.
Cele 15 minute de celebritate pe care fiecare fiinta umana le merita (Andy Wharhol) reprezinta dezideratul primordial al constiintei morale prin care fiecare fiinta trebuie apreciata tot timpul ca scop in sine si niciodata doar ca mijloc (I. Kant). Proiectarea omului simplu in erou si a eroului in omul simplu este un act de evaluare a acestora prin prisma corelativa a celuilalt.
Tematica eroului a fost acaparata aproape in totalitate de cultura de masa si dezavuata in buna masura de cultura elitista care a cautat cu preponderenta demitizarea eroului si divinitatii. Asta s-a intamplat datorita ideilor relativitatii si a nondeterminismului devenite foarte populare intre elitele filosofice (si in cazul unor elite stiintifice) ale secolului al XX-lea, care n-au mai fost multumite de determinismul traditional. Cu toate acestea, dupa cum teoriile determinismului nu reusesc sa rezolve anumite probleme filosofice, nici cele ale nondeterminismului nu au adus prea multa lumina. Dezbaterile aprinse privind teoriile haosului si determinismului nu au fost inca transate de filosofie, fiind blocate la nivel de dilema. Prin urmare nici tematica demitizarii din arta contemporana nu este una transata. Cultura nu se poate lipsi in totalitate de tematica eroului si divinitatii dupa cum insasi filosofia nu se poate lipsi de teoriile deterministe. Reintoarcerea la mit este o optiune la fel de justificabila ca si distrugerea mitului. Dezideratul recuperarii valorilor traditionale si a impacarii lor cu cele moderne a inceput sa se faca simtit in ultima parte a modernismului, numit, la un moment dat, postmodernism.
„Eroi moderni” este un proiect artistic ce isi propune sa reliefeze, pe de o parte, legatura mentalitatii contemporane cu cea traditionala prin continuitate, si, pe de alta parte, scoaterea in evidenta a reperelor mentalitatii contemporane. Desi sistemul social este unul declarat laic, totusi prezenta gandirii mitologice si religioase se gaseste la toate nivelurile sociale, decizandu-ne dorintele si alegerile personale din obscuritatea inconstientului. Fie ca ne raportam critic la ei, fie ca ii sustinem sau ne lasam influentati direct de ei, eroii contemporani ne influenteaza pe fiecare intr-un fel sau altul.
Fotbalul si majoritatea competitiilor sportive sublimeaza pulsiuni antisociale colonialiste si de jefuire. Eroii sportivi reitereaza acest fond romantic al cuceririi. Eroii culturali ai istoriei aduc in prim-plan idealul umanist al pacii eterne. Figurile emblematice ale stiintei ofera constant instrumentele realizarii acestor idealuri. Arta insasi s-a consolidat cultural ca o sublimare a dorintelor interzise de regulile sociale sau de constiinta morala. Prin urmare tematica eroului insasi, indiferent de statutul sau in cultura de masa, nu poate fi decat una specifica artei.
Gabriel Baldovin
0 comentarii:
Post a Comment